Course  ENG26 2009 เทคโนโลยีผิวเคลือบเซรามิก

(Glaze Technology) 2(2-0-4)

School of Ceramic Engineering, Institute of Engineering, SUT

 

Instructor: Assoc. Prof. Dr. Sirirat T. Rattanachan 

รองศาสตราจารย์ ดร.ศิริรัตน์ ทับสูงเนิน รัตนจันทร์ 

(Tel.044-224475, sirirat.b@g.sut.ac.th)

วิชาบังคับก่อน: ENG26 2001 เซรามิกเบื้องต้น (หลักสูตรใหม่ 2565) และ  ENG26 2002 วัตถุดิบเซรามิก

วิชาต่อเนื่อง: ENG26 3001 ปฎิบัติการเคลือบเซรามิก

คำอธิบายรายวิชา: เรียนรู้ และเข้าใจเคลือบเซรามิก การจำแนกประเภทของเคลือบเซรามิกในอุตสาหกรรม วัตถุดิบ ส่วนผสมและการคำนวณสูตรชนิดต่างๆ การเตรียมน้ำเคลือบ การปรับคุณสมบัติของเคลือบ สีที่ใช้ในเคลือบ การตกแต่งผลิตภัณฑ์และการเผา การควบคุมคุณสมบัติของเคลือบ และการออกแบบ คิดค้นเคลือบเชิงนวัตกรรม 

หน่วยกิต: 2 เครดิต

วันและเวลาเรียน: ตามตารางเรียน เทอม 3 ในเวปไซต์ของศูนย์บริการการศึกษา 

เรียนเสริมด้วยเครือข่าย SUT e-learning

 

การให้คะแนน:

Score  
10% Assignment
30% Mid. Examination
30% Final examination
10% Homework
20% Project 

เอกสารอ้างอิงที่ใช้ประกอบการสอนหรืออ่านเพิ่มเติม:

 

1. F. Singer and W.L. German, Ceramic Glazes, Borax Consolidated Limited (1960)

2. Glaze and glass coatings, Richard A. Eppler and Douglas R. Eppler, Westerville, OH: American Ceramic Society, 2000

3. ปรีดา พิมพ์ขาวขำ, เคลือบเซรามิกส์, สำนักพิมพ์อักษรเจริญทัศน์, 2530

4.  ไพจิตร อิ่งศิริวัฒน์, เนื้อดินเซรามิก, สำนักพิมพ์โอเดียนสโตร์, 2541

5. ปรีดา พิมพ์ขาวขำ, เซรามิกส์, สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535

      และเอกสาร หนังสือ Textbook อื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง

เนื้อหารายวิชา:

  Teaching schedule for Glaze Technology     
         
Week   Learning outcome Activity Evaluation
1   Introduction and know the LO Briefly lecture and Kahoot outline testing 
2   Know the classification of glaze and raw materials problem-based learning presentation
3   Know raw materials for glaze (con.) Flipped classroom and collaborative learning Kahoot 
         
4   Seger formular and glaze calculation  lecture and collaborative learning  Exercise and homework
5     No class but do group assignment   
6   Glaze calculation  lecture and collaborative learning  Exercise and homework
7       close-book
8   adjust the glaze formular case-based learning  case studies
9   testing and control glaze, problem lecture and debate  peer assessment and vote  
10   Design (special lecture) design  peer assessment
11   Design glaze 1 project-base presentation
12   Design glaze  2 project-base presentation
13       close-book